پکان چیست؟ تفاوت گردو و پکان

در بسیاری از مواقع، مردم به راحتی پکان را با گردو و بالعکس اشتباه میگیرند. این ممکن است به این دلیل باشد که آنها شبیه به هم هستند یا به این دلیل که هر دو آجیل درختی هستند. اگرچه پکان و گردو از نظر ظاهر و فواید تغذیه ای بسیار شبیه به هم هستند ، اما هنوز تفاوت های قابل توجهی بین آنها وجود دارد.

از بادام گرفته تا گردو و بادام هندی و انواع دیگر آجیل، پکان و گردو یکی از پرمصرف ترین و لذت بخش ترین آجیل ها در جهان هستند. همانطور که تقاضا برای این آجیل در حال افزایش است، هنوز افراد زیادی وجود دارند که تشخیص تفاوت آنها برایشان دشوار است، بنابراین نیاز به این مقاله است.

این مقاله پکان و گردو را با هم مقایسه می کند و هر تفاوت و شباهت بین آنها را برجسته می کند تا به راحتی آنها را تشخیص دهید. تفاوت ها و شباهت ها شامل فیزیکی، تغذیه ای و تفاوت در ذائقه آنها می شود.

معرفی پکان

پکان چیست؟

پکان از گونه‌ای از درختان بومی شمال مکزیک و جنوب ایالات متحده است. پکان یک منبع تغذیه ای مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است.

پکان سرشار از ویتامین ها، پروتئین، چربی های سالم و فیبر است. برای کسانی که قادر به خوردن آجیل هستند، راه های زیادی برای سرو پکان به عنوان بخشی از میان وعده و وعده های غذایی وجود دارد.

علاوه بر این، پکان خام فاقد کلسترول، بدون سدیم و دارای کربوهیدرات کمی است. آنها با طعم غنی و کره ای و شیرینی طبیعی خود یک میان وعده خوشمزه و رضایت بخش به حساب می آیند.

مواد مغذی پکان

پکان سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای سلامت پوست، چشم‌ها، دندان‌ها، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب مهم هستند.

  • ویتامینA
  • فولات
  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • ویتامینB6
  • ویتامینE
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • روی (زینک)

مواد مغذی در هر وعده

یک اونس پکان خام یا 19 مغز نصف شده آن دارای:

  • کالری: 196
  • چربی کل: 20.4 گرم
  • چربی تک غیراشباع: 11.6 گرم
  • چربی غیراشباع چندگانه: 6.1 گرم
  • کلسترول: 0 میلی گرم
  • سدیم: 0 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 3.9 گرم
  • فیبر غذایی: 2.7 گرم
  • شکر: 1.1 گرم
  • پروتئین: 2.6 گرم
فواید پکان

فواید پکان

پکان خام حاوی مجموعه پروتئین، چربی های سالم و فیبر است که می تواند به شما کمک کند انرژی و رضایت بیشتری داشته باشید.

سلامت قلب

همانطور که در مقالات قبل اشاره کردیم، همچون اکثر آجیل ها که مناسب قلب هستند، پکان منبع خوبی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

بیشتر چربی موجود در پکان از نوع سالم به نام چربی تک غیراشباع است . خوردن غذاهای حاوی چربی تک غیراشباع به جای غذاهای حاوی چربی های اشباع شده بالا (مانند چیپس سیب زمینی) می تواند به کاهش سطح نوع بد کلسترول (LDL) کمک کند. پایین نگه داشتن کلسترول LDL خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می دهد.

پکان همچنین ممکن است نشانگرهای سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد: یک آزمایش تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده نشان داد که رژیم‌های غذایی غنی‌شده با پکان، سطح کلسترول LDL و کلسترول لیپوپروتئین بدون چگالی ناشتا را در مقایسه با افرادی که پکان نمی‌خوردند، کاهش داد. خوردن پکان همچنین تری گلیسیرید بعد از غذا را کاهش داد. برای این آزمایش 4 هفته ای، شرکت کنندگان روزانه 68 گرم پکان مصرف کردند.

مدیریت دیابت

مطالعات نشان داده است که آجیل می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. خوردن یک اونس آجیل در هنگام گرسنگی به شما کمک می کند احساس سیری کنید و اجتناب از غذاهای پر کربوهیدرات را آسان تر می کند و قند خون را کنترل می کند.

پکان دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است، به این معنی که خوردن آن حتی در افراد دیابتی باعث افزایش قند خون نمی شود. خوردن پکان حتی می تواند اثرات غذاهای با شاخص گلیسمی بالاتر را زمانی که به عنوان بخشی از یک وعده غذایی مصرف می شود، خنثی کند.

اگر میخواهید درباره آجیل های مناسب بیماری دیابت بیشتر بدانید، مقاله 5 آجیل دیابتی را حتما مطالعه کنید.

تسکین آرتریت

پکان همچنین حاوی  چربی های امگا 3 است که می تواند با کاهش  التهاب به کاهش درد  آرتریت کمک کند . منیزیم، کلسیم، فیبر، ویتامین E و روی موجود در گردو نیز خواص ضدالتهابی به آجیل می دهد.

پیشگیری از بیماری

ویتامین A، ویتامین E و روی، که همگی در پکان یافت می شوند، از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کنند تا بدن شما بتواند با عفونت ها مبارزه کند و آسیب را ترمیم کند. پکان همچنین فولات را تامین می کند که می تواند از تغییرات DNA شما محافظت کند که در غیر این صورت منجر به سرطان می شود.

آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی که باعث  بیماری آلزایمر ،  بیماری پارکینسون و سرطان می شود، کمک کنند. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بیش از 100 غذا را بر اساس سطح آنتی اکسیدان رتبه بندی کرده است و پکان در 20 مورد برتر قرار گرفته است.

عوارض پکان

آجیل، از جمله پکان، یکی از علل شناخته شده آلرژی غذایی است. پکان می تواند باعث واکنش آلرژیک در افراد مبتلا به  آلرژی به آجیل شود . اگر به آجیل حساسیت دارید، باید از خوردن پکان خودداری کنید. درباره حساسیت و آلرژی به آجیل قبلا مقاله ای مبسوط نوشته ایم کی میتوانید مطالعه کنید.

از آنجا که پکان سرشار از  فیبر است ، خوردن بیش از حد در یک زمان ممکن است باعث نفخ، گرفتگی، گاز یا  یبوست شود . برای جلوگیری از این مشکلات گوارشی، هر آجیل از جمله پکان را به آرامی به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. هنگامی که بدن شما به هضم فیبر بیشتر عادت کرد، خوردن پکان و غذاهای غنی از فیبر در واقع می تواند به  جلوگیری از یبوست کمک کند .

تفاوت پکان و گردو

پکان در مقابل گردو

از نظر منشا این دو آجیل معروف، پکان از درخت پکان است که بومی تگزاس و مناطق جنوبی ایالات متحده است. از طرفی گردو از درختان گردو است که منشا آن اروپا و آسیاست.

نام بومی پکان از زبان Algonquian (زبانی در قاره آمریکا و بیشتر نواحی مرکزی کانادا) گرفته شده است که به آجیل هایی اشاره دارد که باید با استفاده از سنگ شکافته شوند.  انواع پوسته کاغذی اصلاح نژاد شده جدیدتر پکان پوسته بسیار نازکتری نسبت به پکان بومی اصلی دارند. در مورد گردو باید بگوییم که این آجیل از تیره جوگلان ها بوده و از درختان دارای میوه هسته دار محسوب می شود. همچنین گردو دارای چهار نوع اصلی است که عبارتند از گردوی سیاه و گردوی انگلیسی. از آنجایی که بیش از 1000 گونه یا رقم پکان نامگذاری شده وجود دارد، پکان اشکال و اندازه های زیادی دارد. گردو سیاه شبیه پکان بومی است در حالی که گردوی انگلیسی با انواع پکان بهبود یافته قابل مقایسه است.

پوسته، شکل، رنگ و طعم آجیل

هنگامی که سعی می کنید بین پکان و گردو تمایز قائل شوید، یکی از راه ها استفاده از پوسته است. در حالی که پوسته پکان به سختی شکسته می شود و برای باز کردن آن نیاز به سنگ دارد، پوسته گردو حتی از آن هم سخت تر شکسته می شود.

همچنین رنگ پوسته هر یک از این دو آجیل کمی متفاوت است. در مورد پکان، آنها پوسته ای قهوه ای تیره دارند. در حالی که در مورد گردو، پوسته آن قهوه ای روشن است. همچنین شکل پکان پوست کنده بیضی شکل و گردو گرد است. وقتی پوسته پکان و گردو شکسته شود، پکان همچنان بیضی شکل است و مغز گردو شبیه مغز انسان است.

از نظر طعم، پکان طعم شیرین‌تری نسبت به گردو دارد و خشک‌تر است. گردو تا حدی تلخ و روغنی است و به دلیل روغنی بودن آن، مردم در بیشتر موارد آن را قبل از مصرف تفت می دهند.

محتوای غذایی پکان و گردو

هم پکان و هم گردو حاوی مواد مغذی زیادی هستند که می توانند به طور کلی به بدن کمک کنند. از نظر محتوای ویتامین در این آجیل، پکان تازه دارای ویتامین 1B، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین 5B و ویتامین K است. در حالی که گردو دارای ویتامین 6B بیشتری است.

در مورد میزان چربی موجود در آجیل، گردو دارای مقدار بیشتری چربی غیراشباع و چربی غیراشباع چندگانه است. به طور کلی پکان فیبر غذایی بیشتری نسبت به گردو دارد و گردو دارای مقدار بیشتری امگا 3 و ماده آنتی اکسیدانی است.

تفاوت های زیادی بین پکان و گردو وجود دارد. تفاوت ها ، اگرچه ممکن است چندان متمایز نباشند، در صورت مشاهده کافی به راحتی قابل تشخیص هستند.

تفاوت پکان و گردو

پکان در مقایسه گردو

یک وعده 1 اونس پکان ممکن است حدود 10 کالری بیشتر از یک وعده 1 اونس  گردو کالری داشته باشد. پکان همچنین دارای چربی تک غیراشباع سالم بیشتری است. اما گردو دارای چربی های غیر اشباع و پروتئین بیشتری است.

هم چربی‌های تک غیراشباع و هم چربی‌های چند غیراشباع، چربی‌های سالم هستند. چربی های غیراشباع چندگانه، که شامل  اسیدهای چرب  امگا 3  و  امگا 6 می شوند، می توانند به کاهش کلسترول LDL کمک کنند.

پکان نیز فاقد سدیم است. گردو و بادام مقدار ناچیزی سدیم دارند.

مواد مغذی گردو

یک اونس گردوی خام – حدود یک چهارم فنجان یا 14 گردوی نصفه دارای:

  • کالری: 185
  • چربی کل: 18.5 گرم
  • چربی تک غیراشباع: 2.5 گرم
  • چربی اشباع نشده: 13.4 گرم
  • چربی اشباع شده: 1.7 گرم
  • کلسترول: 0 میلی گرم
  • سدیم: 0.6 میلی گرم
  • کربوهیدرات : 9/3 گرم
  • فیبر غذایی: 9/1 گرم
  • شکر: 7/0 گرم
  • پروتئین: 3/4 گرم

نتیجه گیری مقایسه پکان و گردو

با فواید بی نظیر پکان نسبت به گردو آشنا شدید. همانطور که دیدیم، در حالی که هر دو آنها دارای مزایای تغذیه ای عالی هستند، پکان دارای ویژگی های متمایزی است که آن را به انتخابی برتر تبدیل می کند. از طعم شیرین تر و محتوای ویتامین E بالاتر گرفته تا فیبر غذایی غنی، پکان را به یک افزودنی خوشمزه و مغذی برای رژیم غذایی شما تبدیل می کند.

پکان چیست؟

پکان از گونه‌ای از درختان بومی شمال مکزیک و جنوب ایالات متحده است. پکان یک منبع تغذیه ای مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است.

تفاوت پکان و گردو در چیست؟

پکان و گردو از نظر پوسته، شکل، رنگ ، طعم آجیل و خواص و فواید با هم تفاوت هایی دارند.

User Rating: Be the first one !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا